O projekcie InfraNoise


Konsorcjum Politechniki Gdańskiej (Lider) i Politechniki Wrocławskiej zrealizowało projekt badawczy pt.:

„System precyzyjnego monitorowania oddziaływania ruchu kolejowego na środowisko z uwzględnieniem informacji o danych ruchowych, technicznych i środowiskowych”

Projekt otwarto w ramach konkursu BRIK II, w programie Wspólne Przedsięwzięcie NCBR – PKP PLK S.A. polegającym na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej pn. "Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej" ogłoszonego wspólnie przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK S.A.).

Projekt InfraNoise dotyczy istotnego problemu związanego z ochroną środowiska i obszarów zurbanizowanych od występujących w bezpośrednim sąsiedztwie infrastruktury kolejowej hałasu i drgań. Konsorcjum w ramach niniejszego projektu opracowuje innowacyjny system pomiarowo-analityczny służący monitorowaniu szeregu parametrów ruchowych, technicznych i środowiskowych istotnych z punktu widzenia zarządzania infrastrukturą kolejową. Opracowywany system będzie posiadał strukturę rozproszonej obszarowej sieci sensorowej, w obrębie której poszczególne węzły pomiarowe komunikują się z koordynatorem systemu, a rejestrowane dane o ruchu pociągów przetwarzane będą na potrzeby identyfikacji i oceny występujących oddziaływań. Szerokie spektrum czynników związanych z ruchem taboru kolejowego, a także charakterystyk dróg szynowych, wymaga od zespołu badawczego implementacji szeregu algorytmów umożliwiających skuteczne pozyskiwanie i przetwarzanie danych w informatycznej strukturze bazodanowej.